برخی بر این باورند که یک وب سایت با کلمات کلیدی در URL خود دارای مزیت رتبه بندی نسبت به سایت هایی با URL های عمومی تر است. یعنی URL فاکتور رتبه بندی است، این چیزی است که گوگل می گوید.
فاکتورهای رتبه بندی جستجوی گوگل می توانند به مرور زمان برجستگی پیدا کنند یا از دست بروند. عاملی که سالها پیش برای گوگل مهم بود، ممکن است در حال حاضر اصلاً مهم نباشد. URL یک وب سایت نمونه ای از چنین فاکتورهای رتبه بندی است. با توجه به اینکه تأثیر URL یک وب سایت بر رتبه بندی جستجو در طول زمان تغییر کرده است، ممکن است اطلاعات متناقضی در مورد اهمیت امروز آن بشنوید.
بیایید به ادعاهای مربوط به URL به عنوان یک فاکتور رتبه بندی نگاه کنیم، و سپس به آنچه شواهد می گویند می پردازیم.
گفته میشود که URL یک وبسایت عاملی برای رتبهبندی جستجوی گوگل است که میتواند به طور مشابه با نحوه بهینهسازی برچسب عنوان بهینه شود.
به طور خاص، این ادعاها نشان می دهد که استفاده استراتژیک از کلمات کلیدی در URL می تواند به رتبه بندی وب سایت برای جستجوهای حاوی آن کلمات کمک کند.
برخی بر این باورند که یک وب سایت با کلمات کلیدی در URL خود دارای مزیت رتبه بندی نسبت به سایت هایی با URL های عمومی تر است.
آیا این ادعا حقیقتی دارد؟ این چیزی است که گوگل می گوید.
شواهد مستقیم از گوگل نشان می دهد که URL ها آنقدر که ادعاها نشان می دهد نقش مهمی در رتبه بندی جستجو ندارند. با نگاهی به زمان هایی که گوگل URL ها را به عنوان یک عامل رتبه بندی تایید می کرد، به نظر می رسد که تاثیر آن در طول زمان کاهش یافته است.
در سال 2016، جان مولر گوگل تایید کرد که کلمات کلیدی در URL یک عامل رتبه بندی هستند. با این حال، او سیگنال را “بسیار کوچک” توصیف کرد.
“من معتقدم که این یک عامل رتبه بندی بسیار کوچک است، بنابراین چیزی نیست که واقعاً بخواهم آن را مجبور کنم. و این چیزی نیست که من بگویم حتی ارزش تلاش شما برای بازسازی سایت خود را دارد تا بتوانید کلمات کلیدی را در URL قرار دهید.”
در سال 2017 گفت: «کلمات کلیدی در URL ها برای سئوی گوگل بیش از حد ارزیابی می شوند.» در عوض، توصیه می کند که URL ها را برای کاربران انتخاب کنید، نه موتورهای جستجو. او توصیه های مشابهی را در سال 2018 تکرار می کند و می گوید صاحبان سایت نباید نگران استفاده از کلمات کلیدی در URL باشند. این بدان معنا نیست که URL ها اصلاً عاملی در رتبه بندی نیستند، بدان معناست که فاکتورهای مهم دیگری وجود دارد که در بالا بهینه سازی URL باید در نظر گرفته شود.
در سال 2021، گفت: کلمات در URL یک “عامل رتبهبندی بسیار بسیار سبک وزن” هستند.
“ما از کلمات موجود در URL به عنوان یک عامل بسیار سبک وزن استفاده می کنیم. آنچه به یاد میآورم، این در درجه اول چیزی است که وقتی هنوز به محتوا دسترسی نداشتهایم، آن را در نظر میگیریم. بنابراین اگر این اولین بار است که این URL را می بینیم و نمی دانیم چگونه محتوای آن را طبقه بندی کنیم، ممکن است از کلمات موجود در URL به عنوان چیزی برای رتبه بندی بهتر استفاده کنیم. اما به محض اینکه محتوا را در آنجا خزیده و نمایه کردیم، اطلاعات بسیار بیشتری خواهیم داشت. این چیزی است که اساساً اگر URL به زبان آلمانی یا ژاپنی یا انگلیسی باشد، تقریباً یکسان است.”
همانطور که مولر می گوید، هنگامی که محتوا ایندکس می شود، URL اهمیت کمتری پیدا می کند.
گوگل تایید کرده است که URL ها حداقل فاکتور رتبه بندی جستجو هستند. هنگامی که گوگل برای اولین بار یک سایت جدید را می خزند، از کلمات کلیدی موجود در URL استفاده می کند تا ایده ای از موضوع سایت بدست آورد.
این ممکن است نقش کوچکی در رتبه بندی اولیه سایت داشته باشد. برخی از متخصصان سئو همچنین فکر می کنند ممکن است از آن برای کمک به صفحات گروه استفاده شود (به عنوان مثال، صفحات زیر پوشه ها با هم گروه بندی می شوند، همانطور که با پودر سوخاری انجام می شود). هنگامی که محتوای سایت به طور کامل خزیده شد و ایندکس شد، تأثیر سئو URL به حداقل می رسد.