آیا متن جایگزین یک فاکتور رتبه بندی است یا نه؟ آیا تگ های alt می توانند بر رتبه بندی جستجوی ارگانیک گوگل شما تأثیر بگذارند؟
متن جایگزین برای کمک به رایانه ها در خواندن تصاویر استفاده می شود. اما آیا تگ های alt می توانند بر رتبه بندی جستجوی ارگانیک شما تأثیر بگذارند؟ آیا ارتباطی بین متن جایگزین و رتبه های برتر گوگل وجود دارد؟ مثل مقالاتی که درباره عامل های رتبه بندی گوگل صحبت کرده ایم ابتدا فرض می کنیم alt text یک فاکتور رتبه است و بعد ادامه داستان.
متن جایگزین یک ویژگی تصویر HTML است. در صورتی که تصویر قادر به بارگیری نباشد یا مشکل دسترسی وجود داشته باشد، به شما امکان می دهد یک نسخه متنی جایگزین از تصویر خود ایجاد کنید. به دلیل اهمیت آن برای جستجوی تصویر گوگل، یک عامل رتبه بندی محسوب می شود.
گوگل به شکل های مختلف بر اهمیت متن جایگزین تاکید می کند.
در «راهنمای شروع بهینهسازی موتور جستجو» Google Search Central، موارد زیر را در مورد استفاده از تگهای alt بیان میکنند:
“…بهینه سازی نام فایل های تصویری و متن جایگزین، درک بهتر تصاویر شما را برای پروژه های جستجوی تصویر مانند Google Images آسان تر می کند.”
در اسناد سئوی پیشرفته Google Search Central، صفحه ای در مورد بهترین شیوه های تصویر پیدا خواهید کرد. در بخشی به نام متن جایگزین، گوگل در مورد استفاده از متن جایگزین بحث می کند.
گوگل از متن جایگزین همراه با الگوریتمهای بینایی رایانه و محتویات صفحه برای درک موضوع تصویر استفاده میکند. همچنین، اگر تصمیم دارید از یک تصویر به عنوان پیوند استفاده کنید، متن جایگزین در تصاویر به عنوان متن لنگر مفید است.
در حالی که آنها مشخص نمی کنند که متن جایگزین رتبه شما را بهبود می بخشد، آنها به مدیران وب سایت هشدار می دهند که استفاده نادرست می تواند به وب سایت شما آسیب برساند.
از پر کردن ویژگیهای alt با کلمات کلیدی (پر کردن کلمات کلیدی) خودداری کنید زیرا منجر به تجربه کاربری منفی میشود و ممکن است باعث شود سایت شما به عنوان هرزنامه دیده شود.
در سال 2020، جان مولر، مدافع جستجوی گوگل، به سؤالی در مورد متن جایگزین یک تصویر نقل قول در ساعات اداری Google Webmaster پاسخ داد. در پاسخ، او در مورد نحوه استفاده گوگل از آن صحبت کرد:
برای جستجو، آنچه با ویژگی alt اتفاق میافتد این است که از آن برای درک بهتر خود تصاویر، بهویژه برای جستجوی تصویر استفاده میکنیم. بنابراین اگر به جستجوی تصویر اهمیتی نمیدادید، از نقطه نظر جستجو، واقعاً نیازی به نگرانی در مورد متن جایگزین ندارید.
اما اگر میخواهید این تصاویر در جستجوی تصویر نشان داده شوند، که گاهی اوقات نشان دادن نقل قولهای فانتزی در جستجوی تصویر نیز منطقی است، استفاده از ویژگی alt راه خوبی است برای اینکه به ما بگویید این در آن تصویر است و ما در مورد اینکه چگونه می توانیم آن صفحه فرود را رتبه بندی کنیم، اطلاعات بیشتری از اطراف صفحه خود دریافت کنید.
Moz عوامل رتبه بندی را در رابطه با متن جایگزین ذکر می کند و به جای اینکه بگوید متن جایگزین یک عامل رتبه بندی است، توصیه می کند:
«…متن جایگزین فرصت دیگری را برای گنجاندن کلمه کلیدی مورد نظر به شما ارائه می دهد. با توجه به اینکه استفاده از کلمه کلیدی روی صفحه همچنان به عنوان یک عامل رتبهبندی موتور جستجو وزن زیادی دارد، به نفع شماست که متن جایگزینی ایجاد کنید که هم تصویر را توصیف کند و هم در صورت امکان شامل یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی مورد نظر شما باشد.
در سال 2021، طی یک بحث توییتری در مورد مزایای متن ALT در سئو، توسعه دهنده گوگل مارتین اسپلیت گفت: “بله، متن جایگزین برای سئو نیز مهم است!”
هیچ اشاره خاصی به متن جایگزین به عنوان یک عامل رتبه بندی برای جستجوی گوگل وجود ندارد. واضح است که اگر میخواهید تصاویر شما در نتایج تصاویر گوگل ظاهر شوند، باید متن جایگزین توصیفی و غیر هرزنامه بسازید.
بنابراین، بر اساس نظرات ارائه شده توسط نمایندگان گوگل و تمام اطلاعاتی که پیدا کردیم، متن جایگزین را یک فاکتور رتبه بندی تایید شده گوگل مینامیم.
پیشنهادهای ما:
آیا ریدایرکت 301 یک عامل رتبه بندی گوگل است؟