سئوی خارجی چیست و چطور می توان با استراتژی های آنلاین در سئوی خارجی موفق شد؟ سئوی خارجی سخت ترین بخش بازاریابی دیجیتال است. به طور سنتی سئوی خارجی به معنای به دست آوردن لینک است. چون لینک سازی یک عامل مهم رتبه بندی است پس سئوی خارجی بخش بسیار مهم سئو است.
جان مولر هم برای نشان دادن اهمیت لینک ها گفته که:
“اگر کسی به محتوای شما پیوند ندهد تشخیص آن محتوا برای ما مشکل است”
البته باید توجه کنید که گوگل بیشتر درباره سئوی درون صفحه ای یا همان سئوی داخلی صحبت کرده است. توصیه های ارائه شده درباره سئوی خارجی بیشتر در مورد کارهایی هست که نباید انجام داد. در واقع وقتی درباره سئوی خارجی صحبت شده درباره کارهای ممنوعه صحبت کرده است. شاید دلیل اینکه درباره سئوی خارجی خیلی صحبت نکرده به این دلیل است که ارائه اطلاعات در این زمینه نکاتی درباره دستکاری رتبه بندی را شامل می شود.
تعریف سئوی خارجی این است: لینک سازی. یک تعریف گسترده از سئوی خارجی شامل فعالیتهای تبلیغاتی خارج از وبسایت است. کارهایی مثل: قرار گرفتن در معرض مطبوعات و لینک ها حتی لینک های نوفالو، یا شرکت کردن در فعالیت هایی که نسبت به برند شما آگاهی ایجاد میکند.
سئو رابطه مستقیمی با رتبه بندی دارد. اما مفهوم سئو نسبت به گذشته تغییر کرده است. امروزه سئو فقط به کلمات کلیدی وابسته نیست و آگاهی از برند بر ترافیک وب سایت شما اثر می گذارد. پس به عنوان یک استراتژی سئوی خارجی تبلیغات آنلاین هم به عنوان جزیی از سئوی خارجی محسوب می شوند.
سئو داخلی در مورد بهینه سازی هایی است که در یک وب سایت انجام می شود که خزیدن و درک محتوا را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند. این شامل پیوند داخلی، استفاده از متعارف سازی مناسب، ویرایش برای وضوح محتوا، ایجاد برچسب های عنوان توصیفی و نوشتن متا توصیف های منحصر به فرد است.
فاکتورهای رتبهبندی سئوی داخلی درباره مواردی هستند که یک صفحه به آن مربوط است و سیگنالهای قویتری نسبت به عوامل سئوی خارج از صفحه در نظر گرفته میشود. به همین دلیل درک می شود که محتوا قوی ترین سیگنال رتبه بندی است.
با این حال، بدون سئوی خارجی، یک صفحه وب برای رتبه بندی، به ویژه در بازارهای بسیار رقابتی، مشکل خواهد داشت.
سئوی خارج از صفحه به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات وب را کشف کنند و بفهمند که صفحات درباره چه چیزی هستند. بهتر است سئوی خارجی را به عنوان فعالیت های تبلیغاتی مرتبط با لینک سازی در نظر بگیرید. اما میتواند شامل فعالیتهای تبلیغاتی نیز باشد تا به مشتریان اطلاع دهد که شرکت وجود دارد و چه کاری انجام می دهد.
سئوی خارج از صفحه اهمیت دارد زیرا وبسایتی بدون استناد از سایتهای دیگر شبیه به سایتی است که ارزش خزیدن و نمایهسازی را ندارد. چون فاکتورهای رتبهبندی خارج از صفحه، مانند لینکها، میزان اهمیت یک سایت را اندازهگیری میکنند، عدم دستیابی به هر پیوندی ممکن است یک ترافیک راکد ایجاد کند.
سئوی خارجی را می توان به بنزین تشبیه کرد که کمک می کند در رتبه بندی ها به جایگاه های بالاتر حرکت کند.
متخصصان سئو درباره اقتدار دامنه صحبت می کنند. گوگل هم تلاش می کند که درباره اقتدار محتوا صحبت کند نه اقتدار دامنه.
جان مولر گفته که:
“گوگل اعتبار یک سایت را بررسی نمی کند. بنابراین اعتبار دامنه چیزی نیست که گوگل نمره ای به آن بدهد و بگوید این نمره وب سایت شماست”
تصور نادرست دیگر در مورد پیوندها این است که آنها به ایجاد اعتبار دامنه کمک می کنند. مفهوم اعتبار دامنه ریشه در روزهای اولیه سئو دارد، زمانی که گوگل هنوز مقادیر پیج رنک را برای صفحات وب نمایش می داد.
چیزی که واضح بود این بود که سایت هایی با امتیاز پیج رنک بالا نسبت به سایت هایی با امتیاز پیج رنک پایین تر رتبه بندی بهتری داشتند. صفحات اصلی آن سایت ها دارای بالاترین امتیاز پیج رنک بودند. بنابراین، (در آن زمان) فهمیده شد که دامنههایی با امتیاز پیج رنک بالا رتبه بهتری دارند.
از آنجایی که دامنه هایی با امتیاز پیج رنک بالا معتبر در نظر گرفته می شدند، به راحتی می توان گفت که آنها دامنه های معتبری هستند.
هر کسی میتوانست امتیازهای پیج رنک و اینکه چگونه دامنههایی با رتبه صفحه بالا بالاتر از دامنههایی با رتبه صفحه پایینتر رتبهبندی میشوند را ببیند. این منجر به باور به مفهوم «اقتدار دامنه» شد. اما گوگل در واقع هرگز از هیچ نوع متریک اعتبار دامنه استفاده نکرد.
در گوگل مقاله یا اختراع رسمی وجود ندارد که اعتبار دامنه بخشی از رتبه بندی است.
در Reddit AMA، از جان مولر پرسیدند که آیا اعتبار دامنه وجود دارد؟ و جان مولر جواب داده:
“البته که وجود دارد، این ابزاری از Moz است”
اکثر پیوندها به تدریج اضافه می شوند چون به آرامی محتوا را از طریق جستجو یا راه های دیگر کشف می کنند و به آن پیوند می دهند. بنابراین تبلیغ موثر محتوا باعث می شود محتوای شما توسط کسانی که به آن موضوع علاقه دارند کشف شود. اما تبلیغ های افراطی می تواند به سایت شما آسیب بزند.
هنگامی که در مرحله برنامه ریزی محتوای صفحه وب هستید، مهم است که تحقیق کنید چه نوع سایت هایی به صفحات محتوای مربوط به آن موضوع خاص پیوند می دهند. یکی از راههای انجام این کار، شناسایی انواع سایتهایی است که پیوند میدهند و مهمتر از همه، چرا آن صفحات به بیرون لینک میشوند.
هر استراتژی پیوندی که من برای یک مشتری ایجاد میکنم، همیشه با تحقیق در مورد سایتهایی که پیوند میدهند و شناسایی موضوعاتی که آنها را تحریک میکنند شروع میشود. نوشتن محتوا پس از شناسایی محتوای مناسب برای انتشار اتفاق می افتد.
بزرگترین اشتباهی که شرکت ها مرتکب می شوند نوشتن محتوا و سپس تلاش برای دریافت لینک به آن است. این همیشه کار نمی کند، مهم نیست که محتوا چقدر خوب باشد.
برخی از سایت ها به طور مداوم به محتوای هوشمندانه ای پیوند می زنند که بر موضوعات پرطرفدار مانند رسانه های بسیار محبوب است. سایر سایتها تمایل دارند تا بر اساس zeitgeist پیوند دهند. هر سایتی که لینک می دهد دلیلی برای لینک کردن دارد. آن الگو را پیدا کنید و برای آن بنویسید.
سرویسی به نام Help A Reporter Out (HARO) وجود دارد که در آن ناشران از افراد واجد شرایط درخواست می کنند تا در مورد موضوعات نقل قول ارائه کنند، و شاید پیوندی به یک وب سایت ارائه دهند. شاید استفاده از این سیستم برای شما مناسب نباشد چون رقابت بسیار بالایی وجود دارد. از طرفی برخی از ناشران از نقل قول ها استفاده می کنند اما لینک نمی دهند.
بهترین کار این است که به سایت هایی که علاقه دارید نزدیک شوید و محتوای عالی به آن ها هدیه دهید. می توانید در مورد خود آن وب سایت یا مخاطب ها بنویسید. موضوعی که می نویسید مرتبط باشد. درخواست کنید که مقاله تا زمان مشخصی منتشر نشود. می توانید کل مقاله را در وب سایت خودتان منتشر کنید و بخشی از محتوا را در اختیار آن سایت قرار دهید تا به محتوای شما لینک دهند.
قبلا اینفوگرافیک ها متن خشک را به متنی با تعامل بهتر تبدیل می کردند. حالا تلفن های همراه موضوع را تحت تاثیر قرار داده اند. اینفوگرافیک ها در گوشی ها جالب به نظر نمی رسند. اینفوگرافیک به عنوان یک استراتژی سئوی خارجی منقضی شده است.
در درازمدت، ایجاد فهرستی از سایت های مطلوب برای انتشار محتوا ممکن است منطقی تر باشد. در مورد هر سایت تحقیق کنید تا ببینید که چه موضوعاتی در آن ها منتشر شده است. به چه منابعی لینک داده اند. چه منابعی برای آن ها سرگرم کننده است. به سایت هایی توجه کنید که منبع لینک سازی نیستند.
برخی از سایتها هنوز پیوندهایی به سایتهایی منتشر میکنند که نوع خاصی از منبع را ارائه میدهند، مانند دانلود، الگوها، دستورالعملهای انجام کاری، الگوها و غیره. وب سایت ها عاشق لینک دادن به محتوای مفید هستند. اما باز هم، محتوا را ایجاد نکنید و کسی را پیدا کنید که به آن پیوند دهد.
دریابید که چه کسی به منابع پیوند می دهد و سپس آن نوع محتوا را بسازید. مطمئن شوید که به آن یک زاویه عالی می دهید – پیچ و تابی که آن را از سایت های دیگر متمایز می کند.
پست مهمان برای لینک سازی دیگر موثر نیست. در سال 2014 هم مت کاتس اشاره کرد که وبلاگ نویسی مهمان تمام شد. بنابراین دیگر توصیه نمی شود که به پست مهمان به عنوان استراتژی لینک سازی یا سئوی خارجی نگاه کنید.
در سال 2020 هم جان مولر اشاره کرده که یادگیری ماشینی گوگل لینک های پست مهمان را شناسایی می کند و ارزش آن ها را پایین می آورد تا به رتبه بندی سایت ها کمک نکنند. جان مولر ادامه داده که به جای نوشتن پست مهمان کار مفیدی انجام دهید!
پست مهمان همیشه هم بد نیست. می توانید به جای اینکه به قصد لینک سازی این کار را انجام دهید به قصد آگاهی از برندتان پست مهمان منتشر کنید. حتی هدف نهایی از پست مهمان، فروش بیشتر هست. اگر با نوشتن پست مهمان بدون لینک سازی می توانید به فروش بیشتر برسید چرا این فرصت را از دست بدهید؟
وقتی با پست مهمان برند شما شناخته می شود مردم به وب سایت شما سر می زنند. حتی وقتی لینکی به آن ایجاد نشده است. موتور جستجو هم می گوید این سایتی است که مردم آن را دوست دارند. جستجو بر اساس برند یکی از اختراعات ثبت شده در گوگل است و به شکلی از لینک روی سایت اثر می گذارد.
پس درست است که پست مهمان برای لینک سازی شاید دیگر کار نکند اما برای برند سازی می تواند مفید باشد. برند سازی سئوی خارجی است.
ممکن است مفید باشد که به سئوی خارج از صفحه به عنوان چیزی که فراتر از محدوده محدود ساخت لینک است فکر کنید. بهتر است به سئوی خارجی نگاهی فراتر از لینک سازی داشته باشید. به استراتژی هایی فکر کنید که شرکت شما را در معرض دید هزاران تصمیم گیرنده قرار می دهد. سئوی خارجی می تواند در افزایش رتبه بندی، ترافیک و درامد وب سایت شما موثر باشد.
مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:
روش هایی برای اندازه گیری کیفیت بک لینک