تصمیماتی که در ابتدای راه اندازی وب سایت می گیرید ممکن است باعث رشد یا محدودیت سایت شما شود.
مرحله اول شامل موارد زیر می باشد:
رقیبانتان را بشناسید و نقاط ضعف و قوت ان ها را بشناسید. شناختن نقاط ضعف مهم هستند چون نمایانگر فرصت های شما برای انجام بهتر کار هستند. بررسی پیوند نیز در این مرحله مهم است.
شناخت مخاطب و نیازهای آن ها باعث می شود تا روی محتوا و همین طور طراحی بصری وب سایت تمرکز داشته باشید.
دو نوع دامنه وجود دارد: دامنه بر اساس نام برند و دامنه بر اساس کلمه کلیدی(نوع فعالیت)
دامنه هایی که بر اساس کلمه کلیدی هستند می توانند خیلی قدرتمند باشند. وقتی در نام دامنه تان از دو کلمه کلیدی استفاده می کنید می تواند مخاطبان بسیاری جذب کند.
همین طور می توانید از یک کلمه کلیدی همراه نام برند استفاده کنید.
یادتان باشد نام دامنه باید به راحتی بخاطر سپرده شود.
در اتخاب نام دامنه اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید.
سایت تان را طوری طراحی کنید که انعطاف لازم برای رشد را داشته باشد. ساختار سایت هرمی حرف اول را می زند.
انتخاب برنامه یا افزونه هایی که با یکدیگر همپوشانی یا تضاد نداشته باشند. بخش هایی که هر سایت باید داشته باشد:
3 سطح طراحی باید در نظر گرفته شود:
وقتی cms یا تم را انتخاب می کنید سعی کنید همراه آن کامه “آسیب پذیری” را هم جستجو کنید تا چیزهایی را که لازم است بدانید.
با آزمایش سایت های Google Lighthouse یا chrome Dev Tools ببینید عملکرد سایت های ساخته شده با آن چقدر است.
برنامه ریزی کلی سایت باید بر روی پیمایش سایت متمرکز باشد. ویژگی های پاورقی، هدر و متن صفحه را تعریف کنید(کاربران از این قسمت ها دنبال محتوا یا محصولات مورد نظر خود هستند).
سطح دسته بندی در مورد تعیین چگونگی پیدا کردن آسان مطالب در آن دسته است. ساختاری که پیدا کردن محتوا یا محصولات را برای بازدید کنندگان آسان می کند مهم است. به طور کلی آسان تر رفتن به محبوب ترین مقالات یا محصولات بهترین روش است. هدف صفحات دسته بندی است که به بازدیدکنندگان با کمترین اصطکاک چیزی را که می خواهند بدهد.
برنامه ریزی در سطح صفحه وب به نحوه ساختار صفحه شکل ظاهری آن و نحوه ارتباط صفحات با صفحات دیگر مربوط می شود.
حداقل محصول موجودMinimum Viable Product(MVP)
یک مفهوم توسعه محصول است که راهی برای مجبور کردن یک نقطه نهایی مشخص -اهداف- برای دستیابی به عملکرد قابل قبول است. این روش کمک می کند تا با تجزیه و تحلیل از راکد شدن پروژه جلوگیری شود. جایی که یک پروژه مدام در حال توسعه است و به نظر می رسد هرگز آماده نیست. یک پروژه به دلیل کمال گرایی می تواند ماه ها بیش از آنچه که نیاز دارد درگیر شود.
با نوشتن آنچه ک باید وجود داشته باشد چگونه صفحات باید ب نظر برسند کدام صفحات باید کاملا کامل و کاربردی باشند یک پروژه پایان می یابد.
این زمانی است که آزمایش A/B می تواند برای شناسایی نقص های ناخواسته در طراحی سایت مفید باشد.
قبل از راه اندازی سایت به صورت زنده اگر سایت فعلی جایگزین یک سایت قدیمی شده است یا در حال پیوستن به 2 سایت است ابتدا سایت قدیمی را متوقف کرده و سایت قدیمی را جستجو کنید.
اگر دو سایت را به یکدیگر پیوند می دهید به لیستی از URLهای سایت قدیمی نیاز دارید تا این دو را در هم ادغام کنید.
پس از راه اندازی سایت جدید اکنون می توانید لیستی از URLها را از سایت قدیمی گرفته و آن ها را در نرم افزاری مثل اسکریمینگ… تغذیه کنید. این نرم افزار به شما نشان می دهد که urlهای قدیمی به صفحات جدید ریدایرکت شده اند(ریدایرکت 301).
اگر مشکلی پیش آمد و صفحاتی که قرار بود ریدایرکت شوند اسک… آدرس آن ها را در گزارش 404 نشان می دهد. قبل از آپدیت یا لانچ سایت جدید اسکر… را بر روی سایت قبلی اجرا کنید تا بتوانید پس از آپدیت مقایسه کنید.
از همه موارد پشتیبان گیری کنید. پایگاه داده، تصاویر و.. بک آپ گیری در واقع بیمه کردن سایت است.
انتظار می رود اشتباهاتی انجام شده باشد. بعضی از مشکلات اجتناب ناپذیرند و پس از فعال شدن سایت خود را نشان می دهند. از این موضوع ناراحت نشوید. مهم این است که سایت به صورت زنده و 99% قابل استفاده است.