با این 10 روش به نیت سئو کدنویسی کنید. برای سئو کد نویسی کردن نه تنها رتبه وب سایت تان را بهتر می کند بلکه نشان می دهد چقدر بینش عمیقی در کدنویسی دارید. علاوه بر ان کدنویسی کاری نیست که بشود صرفا برای اهداف تجاری ان را انجام داد و هر کدنویسی که می شناسم از این کار لذت می برد، اما ترکیب لذت کدنویسی با نتایج سئو کار حرفه ای هاست. کدنویسی سئو را از خوب به عالی تبدیل می کند و کمک می کند یک وب سایت از رقبا جلوتر بماند.
البته برای اینکه در سئو حرفه ای باشید نیازی به کدنویسی ندارید اما مهارت های اضافی شما را جلو می اندازد.
یک کارشناس سئو که با HTML آشناست میداند که ساختار وب سایت چگونه باید باشد و نسبت به عواقب شیوههای کدنویسی ضعیف هوشیار است. بلوک مهم سازنده یک صفحه وب، عناصر HTML هستند، که برای یک صفحه وب همان چیزی است که پایه، در، کف و سقف خانه است.
در صورت استفاده نادرست از عناصر HTML، ممکن است موتورهای جستجو نتوانند به درستی یک صفحه وب را بخزند. مشخصات رسمی HTML، عناصر HTML مورد استفاده در بخش <head> (محل ابردادههایی که فقط مرورگرها و رباتها میبینند) و کدام عناصر HTML در بخش <body> (خود سندی که کاربران میبینند) را محدود میکند.
اما هنگامی که عناصر <body> (مانند <a> یا <div>) را در قسمت <head> قرار میدهید، موتورهای جستجو شروع به رندر کردن صفحه وب از قسمت معمولاً پنهان <head> میکنند و در نتیجه فراداده به عنوان بخشی از خود محتوا ایندکس می شود. این بدان معناست که گوگل نمی تواند آن صفحه وب را به روشی که قرار است ایندکس شود، فهرست کند.
مثال دیگری از اینکه چگونه کمبود دانش کدنویسی بر سئو تاثیر می گذارد، پیام پاسخ خطای 400 است. بعضی از سئوکارها فکر می کنند که کد خطای 400 چیز بدی است زیرا آنها کلمه “خطا” را می بینند و فوراً فکر می کنند که باید برطرف شود. زیرا ما خطاها را به عنوان چیزی که باید اصلاح شود درک می کنیم، مخصوصا زمانی که در سرچ کنسول به عنوان خطا تذکر می دهد.
اما یک کارشناس سئو که استانداردهای کدنویسی HTML را میداند، درک می کند که کد پاسخ به خطای 400 فقط به این معنی است که مرورگر REQUEST برای یک صفحه در اشتباه است (زیرا صفحه وجود ندارد).
در بیشتر موارد، این چیز خوبی است، چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد، و چیزی برای اصلاح وجود ندارد. دانستن استانداردهای HTML باعث می شود که یک فرد سئوی بهتری داشته باشد زیرا آنها می توانند مشکلات بیشتری را نسبت به سئوهایی که دانش کدنویسی ندارند تشخیص دهند.
آنها همچنین در موقعیت بهتری قرار دارند تا اطلاعات غلط رایج سئو را که ناشی از فقدان توانایی کدنویسی است، رد کنند.
داده های ساختاریافته یک زبان نشانه گذاری هستند. به این معنی که کد قوانینی دارد که نحوه نوشتن آن را کنترل می کند. روشهای مختلفی برای بیان دادههای ساختاری Schema.org وجود دارد، اما اولویت گوگل، دادههای ساختاری JSON-LD، سادهترین روش برای درک است که عیبیابی را آسانتر میکند.
مانند HTML، JSON-LD قوانینی دارد که نحوه نگارش آن را کنترل می کند. با یک ساختار تودرتو که در آن شما یک موضوع از نشانه گذاری ساختاریافته (به نام Type) و سپس ویژگی های آن موضوع (به نام Property) دارید.
درک نشانه گذاری ساختاریافته JSON-LD آسان است، صرف نظر از اینکه HTML یا هر زبان نشانه گذاری دیگری را می شناسید.
نشانهگذاری دادههای ساختاریافته صحیح برای دستیابی به بسیاری از موقعیتهای نتایج غنی بسیار مطلوب در بالای صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل(معروف به SERP) ضروری است.
نشانهگذاری نادرست دادههای ساختاریافته باعث میشود آن صفحه وب برای نتایج غنی واجد شرایط نباشد. میتوان برای تأیید اعتبار دادههای ساختاریافته JSON-LD و واجد شرایط بودن برای یک نتیجه غنی به بررسیکننده نشانهگذاری دادههای ساختیافته گوگل اعتماد کرد.
اما فقط به این دلیل که ابزار می گوید کد معتبر است به این معنی نیست که برای نتایج غنی واجد شرایط است. اینجاست که توانایی تجزیه و تحلیل JSON-LD برای اصلاح نشانهساختاریافته به کار می آید، به طوری که نتایج غنی به یک گزینه تبدیل می شوند.
توانایی عیبیابی دستی مهم است زیرا جستجوگر دادههای ساختاریافته گوگل به شما میگوید که چه زمانی خراب است و یک ایده کلی از محل خرابی ارائه میدهد. اما به شما نمی گوید که چگونه آن را تعمیر کنید.
البته می توان به افزونه ها اعتماد کرد. تنظیم چیزی و فراموش کردن آن مزایایی دارد. اما مشخصات نشانه گذاری ساختاریافته دائماً در حال تکامل هستند و افزونه ها همیشه به اندازه کافی سریع نیستند. همچنین، آنها به اندازه کافی برای هر موقعیتی خاص نیستند.
هنگامی که در سئو و نتایج جستجو رتبه بالایی دارید، بهتر است بدانید چگونه نشانه گذاری ساختاریافته JSON-LD را کدنویسی کنید تا بالاترین امتیاز را نسبت به رقبا بدست آورید.
دانستن نحوه کدنویسی، فرد را قادر میکند تا توضیح را سادهتر کند تا مشتری غیر کدنویس بتواند دلیل یک مشکل خاص و راهحل را بفهمد. کسی نمی تواند چیزی را که نمی فهمد توضیح دهد.
مثلا، دانستن نحوه کدنویسی دادههای ساختاریافته به کارشناس سئو این امکان را میدهد تا توضیح دهد که نه تنها ترکیب دادههای ساختیافته اشکالی ندارد، بلکه توضیح میدهد تا مزایای انجام این کار و نحوه انجام آن را توضیح دهد.
دانستن نحوه کدنویسی به شما این امکان را می دهد که توضیح دهید یک کلاینت فقط باید چند خط کد را در فایل functions.php تم فرزند وب سایت وردپرس خود قرار دهد تا از نصب یک افزونه متورم برای انجام همین کار جلوگیری کند.
یک کارشناس سئو بدون مهارت کدنویسی حتی در مورد راه حل فایل functions.php اطلاعاتی ندارد. شخصی که کدنویسی می کند و در PHP سواد دارد می تواند بفهمد که چه زمانی بهتر است از یک افزونه برای راه حل کدنویسی استفاده کند و سپس آن را برای مشتری توضیح دهد.
دانستن نحوه کدنویسی این امکان را به شما می دهد که به کد HTML نگاه کنید و دلیل اینکه سایت به اندازه کافی ایندکس نشده است یا عملکرد ضعیفی دارد، به صفر می رسد.
htaccess یک زبان دشوار برای یادگیری است اما درک نحوه استفاده از آن نسبتاً آسان است. صرفاً یادگیری در مورد مزایای htaccess. و موارد مفید آن. سپس نحوه افزودن آن به یک فایل، میتواند به طور کلی سایت و سئو را بالا ببرد.
مثلا میتوانید از یک افزونه برای تغییر مسیر HTTP به HTTPS، یک افزونه برای تغییر مسیر صفحات خاصی که تغییر کردهاند، و یک افزونه برای اصلاح URLهای شکسته به URL صحیح استفاده کنید. اما همه این کارها با یک فایل htaccess قابل انجام است.
صرف زمان برای آموزش خود در مورد htaccess می تواند به درک چگونگی بهبود یک وب سایت بدون استفاده از افزونه دیگر کمک کند. همچنین میتوان از فایل htaccess برای جلوگیری از پیوند سایتهای دیگر به تصاویر و سایر فایلهای رسانهای (hotlinking) استفاده کرد.
استفاده از فایل htaccess. حتی میتواند برای جلوگیری از کپی کردن محتوای شما توسط رباتهای سرکش، با مسدود کردن محدوده آدرس IP رباتهای بدی که مکرراً به یک وبسایت دسترسی دارند، استفاده شود.
انجام چنین کاری با فایل htaccess به طور قابل توجهی بهتر از استفاده از افزونه یا مدی است که آدرس های IP را در پایگاه داده می نویسد زیرا افزودن ده ها هزار تا میلیون ها آدرس IP به یک پایگاه داده سرعت سایت شما را به شدت کاهش می دهد.
به طور کلی، مشکلات مربوط به کدنویسی در کد HTML از دید پنهان می شوند.
از آنجایی که اکثر سایت ها قالب بندی شده اند، خطاها در هر صفحه ای که ساختار قالب را به اشتراک می گذارد، چند برابر می شود. یادگیری نحوه استفاده از اعتبارسنجی HTML ساده است، اما درک HTML برای تفسیر نتایج مهم است. خطاهای کدنویسی می توانند آشکار باشند، مثل فراموش کردن یک براکت بسته (>). یا میتواند ظریف باشد، مانند استفاده از یک کاراکتر غیر استاندارد در کد، مانند یک نقل قول هوشمند، نوع پیچدار علامت نقل قول (” “) به جای شکل مستقیم مورد انتظار علامت نقل قول (“”).
این خطا معمولاً زمانی رخ می دهد که شخصی کد را از یک دستگاه نرم افزاری کپی می کند که نقل قول های هوشمند را به عنوان یک ویژگی پیش فرض درج می کند. مسئله نقل قول های فرفری می تواند به طرز چشمگیری نحوه نمایه سازی و تجزیه یک صفحه وب را مختل کند.
این بدان معناست که اگر از چیزی شبیه به این در کد HTML استفاده کنید:
<meta name=“robots” content=“noindex”>
گوگل آن را نمی بیند زیرا نقل قول ها مانع از دیدن آن به عنوان تگ متا روبات ها می شود و بنابراین اقدام به فهرست بندی محتوا می کند.
اگر یک لینک را به این صورت کد می کنید:
<a href=”example.com/test.htm”>example</a>
پیوند به این صورت تفسیر می شود:
https://example.com/test.htm
با این حال، اگر از نقل قول ها برای همان کد استفاده می کنید:
<a href=“example.com/test.htm”>example</a>
پیوند به این صورت تفسیر می شود:
https://%E2%80%9Cexample.com/test.htm%E2%80%9D
این نوع خطاها از آن دسته چیزهایی نیستند که یک ابزار حسابرسی به طور خودکار پیدا کند و به راحتی به لیست اضافه کند. اگر Screaming Frog مشکلی تشخیص دهد باید بتوانید مشکل را تشخیص دهید.
در غیر این صورت، منبع یک خطای خزیدن پنهان می ماند تا زمانی که فردی که بتواند HTML را بخواند یا خروجی یک اعتبارسنجی HTML را بفهمد و بتواند سایت را بازرسی کند.
کلمه بن بست از بازی شطرنج است. وضعیتی را توصیف می کند که در آن بازی به بن بست می رسد که در آن هیچ یک از طرفین نمی توانند برای پیروزی حرکت کنند. این در اصل حالتی است که به عنوان یک تساوی به حساب می آید.
همین وضعیت در صنایع رقابتی اتفاق میافتد که در آن همه از پلتفرمهای انتشار یکسان، پلاگینهای بهینهسازی یکسان، استراتژیهای محتوا و همان استراتژیهای ارتقای لینک استفاده میکنند. رقابت بین سایت ها تا حد زیادی برابر است و هیچ سایتی مزیت واضحی نسبت به دیگری ندارد.
مهارت های کدنویسی به کارشنناس سئو اجازه می دهد تا راه حل هایی را اجرا کند که قالب ها، CSS و جاوا اسکریپت را بهبود می بخشد.
می توانید با استفاده از کدنویسی رنگهای عناصر مختلف روی صفحه را تغییر دهید تا برای بازدیدکنندگان کوررنگ بیشتر در دسترس باشند. همین طور از استفاده از PHP برای سفارشی سازی تگ های عنوان و همچنین حذف قسمت های اضافی یک صفحه وب برای تان مفید است.
مهارتهای کدنویسی به ارائه یک برتری رتبهبندی برای هر سایتی کمک میکند و میتواند برای بهبود تجربه کاربر فراتر از آنچه یک الگو ارائه میدهد، استفاده شود. این کار مخصوصا در جایگاههای رقابتی که رقبا به بالاترین درجه بهینهسازی شدهاند اهمیت دارد.
به نظر نمی رسد امنیت وب سایت چیزی باشد که یک سئو باید نگران آن باشد. اما زمانی که رتبه یک سایت هک شده افت کند، امنیت وب سایت در واقع یک مشکل سئو است.
دانستن نحوه کدنویسی، به ویژه با به دست آوردن یک درک کلی از نحوه کار فایل های PHP در یک سیستم های مدیریت محتوا(CMS)، می تواند به ابهام زدایی از یک رویداد هک کمک کند.
جاوا اسکریپت نیز مفید است. بسیاری از هک ها بر اساس آپلود فایل های جاوا اسکریپت یا تزریق جاوا اسکریپت به فایل های دیگر است. برخی از آسیبپذیریها میتوانند ماهها یا سالها قبل از کشف پنهان بمانند. شاید گوگل از طریق سرچ کنسول مالک سایت را در مورد یک سایت هک شده مطلع کند، اما مشکل را برطرف نمی کند.
هنگامی که در یک محیط شرکتی یا آموزشی کار میکنید که در آن قالبها قفل شدهاند، و فرد نمیتواند راه خود را از مخمصه خارج کند، دانستن نحوه کدنویسی میتواند روند دردناک انتشار صفحات وب را سرعت بخشد.
چه کسی در یک محیط دروپال یا وردپرس کار کند، داشتن توانایی نگه داشتن یک برگه تقلب از تکههای کد باعث صرفهجویی در زمان میشود، حتی با چیزهای بیاهمیت مانند تغییر پیوند بدون نیاز به گذراندن 10 مرحله با استفاده از رابط بومی WYSIWYG و برخورد با موارد خاص. کد
پیشنهاداتی برای بهبود سرعت صفحه که Google’s PageSpeed Insights ارائه می دهد، پس از یادگیری نحوه کدنویسی، دیگر رمزآلود نخواهند بود. نیاز نیست که برای بهبود سرعت یا سئو یاد بگیرید چگونه یک وب سایت کامل را از ابتدا کدنویسی کنید.
تنها چیزی که لازم است درک کلی از جاوا اسکریپت، CSS و HTML است تا بفهمید که چه کاری باید انجام دهید تا یک وب سایت سریعتر کار کند.
مفاهیمی مانند درونبندی CSS، ترکیب جاوا اسکریپت، و کوچکسازی جاوا اسکریپت زمانی منطقیتر میشود که بفهمیم سرورها چگونه صفحات وب را ارائه میدهند و مرورگرها دادهها را برای بازدیدکنندگان سایت ارائه میدهند.
پایتون یک زبان برنامه نویسی است. می تواند برای خودکارسازی طیف گسترده ای از وظایف سئو مثل خزیدن، تجزیه و تحلیل داده ها، پردازش زبان طبیعی(NLP) و… مورد استفاده شود. یک چیز عالی در مورد پایتون این است که نیازی به کدنویسی اسکریپت برای تمام وظایف مختلف سئو نیست. بسیاری از آن اسکریپتها بهعنوان کتابخانههای پایتون قابل دانلود، حاوی ماژولهای مربوطه در دسترس هستند.
یکی از کتابخانه های پایتون TensorFlow است که مستقیماً با سئو ارتباط دارد. می تواند برای خودکارسازی فرآیند ایجاد برچسب عنوان استفاده شود. دانش کدنویسی با پایتون همراه با سئو قدرت مضاعفی به شما می بخشد.
به دست آوردن توانایی کدنویسی اختیاری است، و هنوز هم می توان بدون این دانش یک کارشناس خوب سئو بود. کسی که می تواند کدنویسی کند لزوماً در سئو بهتر از کسی نیست که این توانایی را ندارد. اما یادگیری کدنویسی می تواند توانایی سئو را بهتر کند چون دانش مزایایی دارد و دیدگاه را وسیع می کند.
پیشنهادهای ما:
تاثیر ساختار سایت در سئو و رتبه بندی های گوگل