برای درک رویکرد اول کاربر برای سئو به روش کار متخصصین سئو فکر کنید. سئوکارها زمان زیادی را صرف فکر کردن به الگوریتم های گوگل نقشه های سایت و بک لینک ها می کنند. اما گاهی اوقات باعث می شود فراموش کنند هدف اصلی چه چیزی است: ارائه اطلاعات مفید برای بازدیدکنندگان انسانی. رویکرد اول کاربر یعنی در سئوی وب سایت اولویت را به کاربر بدهیم.
قابلیت استفاده و طراحی اجزای حیاتی سئو هستند. چند نکته ساده می تواند پاداش های بزرگی برای رتبه بندی و سئو ایجاد کند.
سئو در گذشته ساده بود. می توانستید صفحه خود را با کلمات کلیدی پر کنید چند متا تگ را انتخاب کنید. صفحه شما در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار داشت. گوگل تشخیص داد که این بهترین راه برای ارائه پاسخ های باکیفیت بالا به پرسش های جستجو نیست. بنابراین الگوریتم های خود را تطبیق داد. گوگل با الگوریتم پاندا و CWV و سایر به روزرسانی های اصلی نشان داده که به بهبود تجربه کاربری اهمیت می دهد.
این بدان معنا نیست که شما می توانید از جنبه های سنتی سئو صرف نظر کنید و کلمات کلیدی دیگر اهمیتی ندارند. موتورهای جستجو هنوز ویژگی های اساسی سئو را در نظر میگیرند.
اما اکنون سئو به پیاده سازی رویکرد اول کاربر نیز بستگی دارد.
در اینجا لیستی از 5 مرحله آورده شده است که می توانید برای کاربر پسندتر کردن سایت خود بردارید. امیدواریم در رتبه بندی صفحه نتایج موتورهای جستجو بالاتر بروید.
برای بهبود تجربه کاربری نیازی به تسلط بر مهارت های یک طراح گرافیک نیست. اما دانستن اصول یک طراحی خوب ابزار مهمی برای سئو با فاکتور اول کاربر است.
درک این اصول امکان می دهد تصمیماتی بگیرید که به کاربران سایت شما تجربه بهتری بدهد. جریان طبیعی تری داشته باشد و به طور کلی از استفاده بیشتر از سایت شما لذت ببرند.
درک تاثیر روانشناختی طراحی حیاتی ترین عنصر چیزی است که باید یاد بگیرید. “چرا” پشت آنچه قرار می دهید بنابراین تصمیمات شما تاثیر مطلوبی روی کاربرانتان دارد.
اگر با سایتی کار می کنید که مدتی است وجود دارد و نگران این هستید که با مشکلات کاربری مواجه شوید از استفاده از داده ها به نفع خود نترسید.
اولین جایی که باید شروع کنید گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از تنظیمات گوگل آنالیتیکس می توانید دقیقا تعیین کنید که کاربران از کجا از وب سایت شما خارج می شوند.
نرم افزار heat-mapping به شما این امکان را می دهد که دقیقا نحوه تعامل افراد با صفحات تان را مشاهده کنید. برخی از سیستم ها امکان ضبط صفحه را می دهند. طوری که شما دید دست اولی از نحوه حرکت کاربران در سایت خود داشته باشید و چه چیزی مانع از تبدیل آنها می شود. وقتی این داده ها را در اختیار دارید می توانید تصمیمات بهتری در مورد راه های بهبود صفحات خود بگیرید و به کاربران خود تجربه ای را که به دنبال آن هستند ارائه دهید.
داشتن این داده ها ممکن است به شما کمک کند نقاط خروج کاربر از وب سایت تان را دوباره ارزیابی کنید.
هنگامی که داده های خود را جمع آوری کردید نباید مستقیما به ایجاد تغییرات در سایت خود بپردازید. در حالی که این داده ها به شما کمک کرد تا مشکلات احتمالی را شناسایی کنید اما قرار نبود همه پاسخ ها را به شما بدهد.
وقتی مشکلی را شناسایی می کنید یا می خواهید تغییر قابل توجهی در صفحه بندی ایجاد کنید همیشه یک تست A/B تنظیم کنید تا مطمئن شوید این تغییر برای کاربران مناسب است. اگر با تست A/B آشنا نیستید اینجا جایی است که 2 نوع صفحه را انتخاب می کنید و ترافیک را بین آن دو تقسیم می کنید.
سپس در یک بازه زمانی مشخص و تعداد کاربران تجزیه و تحلیل می کنید که کدام نسخه از صفحه برای هدفی که می خواهید بهبود بخشید عملکرد بهتری داشته است. این معمولا به تبدیل ها مربوط می شود. اگر علاقمند باشید می توانید درباره بهینه سازی نرخ تبدیل CRO بیشتر یاد بگیرید.
داده هایی که از تلاش های تست A/B خود جمع آوری می کنید به شما اطلاع می دهد که آیا فرضیه تان در مورد نقاط درد قابل آدرس دهی درست است، در حالی که به شما می گوید آیا در جهت درستی برای حل مشکل حرکت می کنید یا خیر. اگر تنوع صفحه جدید شما آزمون را قبول نکرد ممکن است لازم باشد به تابلوی طراحی برگردید و چیز دیگری امتحان کنید. قرار نیست در هر آزمونی که امتحان می کنید برنده شوید اما هربار گام هایی برای بهبود سایت خود بردارید.
به همین دلیل است که آزمایش بسیار مهم است. شما می خواهید مطمئن شوید که تغییراتی که اعمال می کنید آسیب نمی زنند.
در دراز مدت همه چیز به تعادل بستگی دارد. اگر فقط بر جذابیت برای موتورهای جستجو تمرکز می کنید ممکن است علامتی را در بین مخاطبان خود از دست بدهید. اگر فقط از دیدگاه کاربر بر روی سایت خود کار می کنید احتمالا سایر عناصر ارزش موتورهای جستجو را از دست خواهید داد. هنگامی که آن حد وسط را پیدا کردید که به شما امکان می دهد هم کاربران و هم موتورهای جستجو را در ذهن داشته باشید. مطمئن باشید که از هر دو طرف بازدهی مثبتی از تلاش های خود خواهید دید.
در هر شکلی از بازاریابی دیجیتال حفظ اشتیاق برای ادامه یادگیری و بهبود مهم است.
همان طور که گوگل هرگز دست از دستکاری الگوریتم های جستجو بر نمی دارد شما هم نباید از جستجوی راه های جدید برای جذب بازدیدکنندگان وب سایت خود و یافتن راه هایی برای بهبود رتبه جستجوی خود دست بردارید.
گسترش دانش در زمینه هایی که می تواند بر کار شما تاثیر بگذارد یکی از حیاتی ترین مهارت هایی هست که یک حرفه ای باید داشته باشد.
شما باید خود را در جای شخصی که از وب سایت شما بازدید می کند قرار دهید. آیا آنها تجربه خوبی دارند؟ یا ناامید هستند؟ ایا سایت شما پاسخ گوی نیازهای کاربران تلفن همراه هست یا آنها سعی می کنند روی نسخه دسکتاپ بزرگ نمایی کنند؟ پیوند بین تجربه کاربری و رتبه جستجو در حال افزایش است. برداشتن چند قدم برای افزایش قابلیت استفاده می تواند پاداش بزرگی داشته باشد.
مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر: